Partner serwisu
Biznes i przemysł

Tak kiedyś malowano oznakowanie poziome

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

Tworzenie oznakowania poziomego w dzisiejszych czasach jest nam doskonale znane. Zapewnie większość – nawet amatorów – przejeżdżając polskimi drogami – natknęła się na ten proces. Jak to jednak wyglądało przed laty? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypomina popularnego Pingwina 04.

Pojazd budowany był na bazie fiata 126p i chociaż przypominał popularnego „malucha”, nie został stworzony do przewożenia ludzi, a z zamiarem nanoszenia oznaczeń poziomych na drogach, jak również malowania krawężników i przejść dla pieszych.

Nie była to jednak popularna maszyna, bo prawdopodobnie powstało ich tylko 20.

Wyzwanie technologiczne?

Jak objaśnia GDDKiA, przystosowanie fiata 126p do służby drogowej wymagało jednak sporo pracy. W celu zamontowania urządzenia malującego i zbiornika na sprężone powietrze, klasyczna konstrukcja „malucha” została pozbawiona m.in. pokrywy bagażnika oraz części dachu. Kwadratowe reflektory zastąpiono natomiast okrągłymi, usytuowanymi nad błotnikami.

Sama znakowarka natomiast była zautomatyzowana, w związku z czym wszystkie czynności można było wykonywać z kabiny kierowcy. Wyjątkiem było jedynie opuszczanie celownika, służącego do naprowadzania pistoletów na wytrasowaną na jezdni linię.

Pingwin 04 umożliwiał malowanie pasów o szerokości 120 lub 240 mm z przerwą między pasami wynoszącą od 0,5 do 8 m.

Maszyny były w stanie poruszać się z prędkością 25 km/h, a przekroczenie tej prędkości było sygnalizowane przez specjalną kontrolkę na desce rozdzielczej. W trakcie pracy natomiast urządzenie poruszało się z prędkością 7 km/h.

Gdzie znaleźć Pingwina?

Chociaż maszyn powstało jedynie 20, ślad po nich nie zaginął. Aktualnie Pingwina 04 można obejrzeć w zbiorach Zespołu Historii Drogownictwa w Szczucinie.

Dostępny tam egzemplarz powstał na zamówienie Miejskiego Przedsiębiorstwa Konserwacji Dróg i Mostów w Radomiu. Znakowarkę, będącą elementem pojazdu, wykonał natomiast Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych „BOSMAL” w Bielsku-Białej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5